Šohaj LG 125  OK-1765 v polském Ježově(Grunau) na gumicuku

        Před konáním letošní 32 IVGR v Gliwicích,jsme se vypravili na krátkou 2denní návštěvu 25 IGBT do Jelení Gory,kde se konalo současně se sletem Bejbin i setkání historických kluzáků.Po příjezdu v nočních hodinách do města,jsme po několika dotazech dojeli na vrchol “Gory szybovcove“,která svítila svým světlem,umístěným na hangáru,jako maják na vrcholu hory.Do rána jsme spali před hangárem. Teprve po 10 hodině se dostavil první organizátor od kterého jsme získali další informace. Zajímalo mě hlavně jestli se létá na gumicuku do údolí a kde je možné přistání s následným transportem. Bylo mi řečeno,že horské letiště bude určitě otevřeno a to i pro aerovleky. Protože jsme na jednu noc nechtěli do oficielního kempu který byl na letišti v Jelení Goře,domluvili jsme kempování přímo na hoře. Do té doby jsem pozoroval paraglajdisti,kteří létali do údolí.Vítr ale postupně zesiloval,stáčel se od východu a tak museli před obědem svoje hadříky zabalit. Po 12hodině již bylo zřejmé,že stočený vítr na svahové startoviště do údolí povane o 90 stupňů a létání na něm bude obtížné. Vítr dále zesiloval až do síly 10-12m/sec,s nárazy až 15m/sec. Směr byl ale vhodný pro starty aerovlekem od hangáru na východ,kde je i oficielní dráha-VPD. Asi ve 14hod.přiletěla vlečná Wilga a dostavili se další účastníci sletu,kteří měli svoje kluzáky umístěné na hoře.Za chvíli začali polští kolegové létat na Puchačích aerovleky. Vzlety byly bez problémové,ale přistání pro velmi silný zadní vítr,který hnal sedající kluzáky nahoru do kopce,velice obtížné. Vzhledem k malé váze Šohaje jsem si určil místo dotyku hodně dole na VPD. Moje domněnky brzy potvrdili další piloti létající na lehkých Bejbinách a K4,kteří se odvážili do toho větru startovat. Každé přistání bylo sázkou do loterie protože přeletění  vrcholu VPD znamenalo značné risiko. Dostavili se další účastníci z Čech. Oba Mezerové a Leník z Rané. Tomáš měl nahoře v hangáru svého Šohaje 425 a brzy šel na start. Já jsem zatím smontoval svého Š 125 a sondoval, jak to dopadne.Tomáš odstartoval,vypnul,chvíli létal a šel na přistání, Ale to byla síla. Poryv ho hnal do kopce VPD a Tomáš to zarazil tak říkajíc na nůž přímo na startovní čáře. V duchu jsem si posunul svůj bod dotyku ještě níž. Pak jsem sám sebe přesvědčil že na to mám a odstartoval na 12m laně za Wilgou. Záhy po startu zjišťuji že mě vlečná táhne pomalu. Udržet Šohaje v silné přízemní turbulenci dá práci. Volám radiem Wilgu a žádám zvýšení rychlosti o 10km.Pak je již vše v pořádku. Vypínám v 600m,nacházím stoupání a dotáčím do 1400m.Letím proti větru po větrem vytvořenými řadami kumulů. Stoupání je tak časté a silné že netočím,jenom dotahuji a za 25km ztrácím jen 400m výšky. Protože letím proti silnému větru,tak to trvá dlouho.Zpátky to byl ale fofr. Nad letištěm jsem snad za 12min a ztrácím asi 100m. Letím na samé hranici rychlosti povolené v turbulenci. Tohle cvičení opakuji ještě 2krát. Potom jsem se snažil doletět na Sněžku která je také 25km daleko,ale 90stupňů na směr větru,tedy na jih. Protože větrem tvořené řady kumulů jsou daleko od sebe,ztrácím na přeskoku rychle výšku,Opadání dosahuje až 4m/sec. Včas obracím a dává mi to na výšku okruhu. Ještě chvíli se držím na návětrné straně hory a po 2a půl hodinách jdu na přistání. Teď by se mělo zúročit moje pozorování ostatních před startem. Dosedám při rychlosti větru přes 12m/sec ze zadu,pod polovinu VPD. Plocha je strmá a tak musím na vyšší rychlosti. Dávám 100km abych dobře podrovnal a nevrazil předkem Šohaje do země. Podrovnávám,výdrž,dotyk na kolo ale silný vítr o rychlosti kolem 45km mě žene nahoru děsivou rychlostí. Stavím Šohaje na lyži,brzdím ale posečená a suchá tráva je dobré mazadlo. Nemám dobrý pocit,ale nakonec se moje přistání,jak mi potom řekli kolegové z Hronova,kteří vše sledovali,řadilo k těm úspěšným. Šohaje si půjčuje Mirek Středa. Start v pořádku,ale po chvíli přistává. Již podle rozpočtu nám na zemi je zřejmé,že bude dlouhý.Běžíme ho chytat.Když k nám ale dojíždí,má ještě na vrcholu takovou rychlost,že by to byla sebevražda. Jede jako rychlík,mačká předek Šohaje na lyži a nakonec,již prakticky za vrcholem,pokládá křídlo na zem,jde do hodin a stojí. Všichni jsme si oddechli.Šohaj to přežil,jenom Mirek je o pár šedin starší. Potom se dozvídám,že předešlého dne,kdy létali Raňáci,to bylo ještě horší.

        Blíží se večer a vítr pomalu ustává. Začíná se připravovat gumicuk. Leník s Maleškou a Kernem přitahují na jižní startoviště“laťáky“-ŠK38 a Teufela. Startuje se šikmo,částečně proti větru,ale svahovat prakticky nejde. Byl jsem svědkem nevšední podívané. Němci postavili svůj malý naviják na vrcholu hory.Po přistání kluzáku dojeli na motorce s lankem přímo tam ,kde se kluzák zastavil. Zapojili lano a světe div se,kluzák odstartoval,stoupal proti kopci,nad úrovní vypnul , přistál proti větru,kolmo na VPD a šel znovu na start. Tak jsem poprvé v životě uviděl navijákový start z vrchu,stojíc na zemi. To létání pokračovalo skoro do tmy.

    Druhý den ráno to vypadalo,jako by měla začít zima. Mraky na zemi,mrholí,ale postupně slunce vše rozpouští.Je to den našeho odjezdu a to proč jsem do Ježova jel-letět Šohajem gumicukem se ještě neuskutečnilo. Zatím se jedeme s Růženkou podívat do centra Jelení Gory. Cestou dolů bereme přívěs na Šohaje a podelší době nacházíme polní cestu na přistávačku. Přívěs zanecháme v poli a pokračujeme do města. Po návratu se již nahoře začalo něco dít. Vytahuji Šohaje z hangáru,kde byl přes noc a za pomoci německých a  polských kolegů jej připravím na gumicuk. Jsem stále nejistý. Vím že Šohaj potřebuje ke vzletu daleko větší .Rychlost než Šk-38 nebo Teufel. Lidí je ale nahoře poskrovnu. Nakonec přijíždí na horu pár německy a anglicky mluvících staroušků,kteří se ochotně zapojí do lana.Usedám do Šohaje,a mrazí mě trochu v zádech. Na každém konci lana je po 4 staroušcích a bylo by jich zapotřebí jednou tolik. Zvažuji risiko,ale svah je tak prudký,že by šel Šohaj roztlačit snad i po zemi.Zvedám ruku. Staříci začínají táhnout a já vidím jak už nemohou a místo aby běželi tak rychle vadnou.Vtom Maleška uvolní kotevní lano.Nedostavuje se kýžený „šlunk“,který vás zatlačí do sedačky,ale takové slabé“plonk“,které Šohaje sotva nadzvedne a už tlačím dolů abych nabral rychlost. Pomalu přitahuji a vzdalují se od „šišek“. Napětí opadlo a dostavuje se radost z podařeného startu. Po dvou zatáčkách rovnám na finále a přistávám vedle přívěsu na poli. Nakonec je nás dole 5. Všichni absolovují, tak jako já svůj první start z Ježova.. Přesto že mluví každý jiným jazykem,tak si vzájemě gratulujeme,pomáháme s rozebíráním kluzáků a nakládáním na transportní vozy.

               Pak již jen rozloučení,poslední pohled na “Horu szybowcowu“,která se tyčí 150m vysoko nad námi a odjíždíme do Gliwic,na 32 IVGR.

      Tímto startem na gumicuku,z tak slavného kopce jakým v historii plachtění je pro nás Ježov,dříve „Grunau“,kde se začali stavět slavné „GRUNAU BABY“a který pamatuje mnoho slavných pilotů včetně známé Hany Reisch.,se mi splnilo další z dosud neuskutečněných přání. Moje pocity asi stejné,jako když jsem létal před deseti léty,také se Šohajem,poprvé na Waserkupe

 

                                                                                              Zdraví a „letu zdar“přeje     Emil Slíva